perjantai 14. maaliskuuta 2014

Yritysvierailuja

Keskiviikkona 12.3 meillä oli yritysvierailu Baltikan tehtaalla. Meitä oli noin 14 hengen ryhmä josta puolet saksalaisia, muutama suomalainen muutama korealainen ja pari venäläistä. Koululla oli vastassa tuutori joka vei meidät metrolla noin puolentunnin matkan päähän laitakaupungille jossa tehtaat sijaitsevat. Paikka oli aikalailla erikoinen kuin keskusta, likasta ja aikamoista slummia.

Baltika on venäjän suurin olutpanimo jonka omistaa Carlsberg yhtiöt. Baltika on Hartwallin ja Norjalaisen Orklan yhteisyritys joka myytin Scottish & Newcastle yhtiölle vuonna 2002 jonka sitten Carlsberg lopulta osti kokonaan vuonna 2008. Tehtaalla ei valitettavasti saanut ottaa kuvia kuin vasta loppupuolella museossa ja maisteluhuoneessa. Tämä oli harmittavaa koska tehdas oli aivan valtava ja sitä on vaikea kuvailla ilman kuvia.

Venäjällä olutta juodaan melko vähän verrattuna Euroopan maihin, mutta markkinat ovat niin suuret että kokonaisuudessaan ne ovat maailman kolmanneksi suurimmat olutmarkkinat Kiinan ja Yhdysvaltojen jälkeen. Baltikalla on noin 40% markkinaosuus venäjällä josta tämä tehdas tuottaa karkeasti noin 25%. Ensimmäisenä menimme huoneeseen jossa sijaitsivat käymistynnyrit. Jokainen tynnyri sisälsi 350 000 litraa olutta, olivat 18m korkeita ja niitä oli yhdessä huoneessa yhteensä 192 kappaletta. Näistä tuotetaan noin 1,2 miljardia litraa olutta vuodessa, eli noin 3 miljoonaa litraa päivässä. Tämä oli selvästi suurin osasto koska oluen täytyi olla tynnyreissä noin kuukauden verran. Muilla osastoilla vaihtuvuus oli niin suurta etteivät ne siksi vaatineet niin suurta tilaa. Kävimme kaikki oluen tuotantovaiheet läpi ja oppaanamme toiminut venäläinen osasi kertoa hyvin tarkasti prosesseista. Hän oli muutenkin erittäin mukava, puhui todella hyvää englantia ja osasi myös heittää läppää opiskelijoiden kanssa. Pakkausvaiheen jälkeen pääsimme käymään varastolla joka oli sekin melko vaikuttava. Kahden hehtaarin kokoisessa varastossa on kokoajan 10 miljoonaa litraa olutta joita rekat hakevat yhtenään. Lopulta kävimme vielä Baltikan olutmuseossa, jossa opas esitteli meille välineitä joilla olutta oli tehty kauan sitten. Museo ei ollut mikään erikoinen mutta ihan kiva sielläkin oli käydä.

Viimeisenä vaiheena oli tietenkin kauan odotettu oluen maistelu :) Meidät vietiin erittäin viihtyisään pieneen huoneeseen jonne olisi mahtunut noin nelisen kymmentä ihmistä ja jossa oli oma baaritiski ja monta kaappia täynnä eri oluita. Pöydissä meitä odotti noin 60 pullo oluita, joista toki suuri osa oli samoja. Istuimme 14 hengen porukallamme kahteen pöytään josta toisesta muodostui saksalaispöytä ja toisesta ”seka” pöytä. Tarjolla oli myös paljon suolapähkinöitä joita napostelimme samaan aikaan kun maistelimme eri oluita. Aikaa maisteluun ei valitettavasti ollut kuin puoli tuntia, mutta tämä oli kyllä varmaankin aika tarkkaan mietitty koska opiskelijoille tietysti olut maistuu :D Siinä sitten istuimme ja maistelimme ehkä noin 10-12 eri olutta ja juttelimme samalla muun maalaisten kanssa. Muutamia uusia hyviä oluita sieltä löytyi, ja joitakin emme ehtineet maistaa ollenkaan. Yllättäen Baltika 0 pullot eivät kelvanneet kenellekään (alkoholiton olut). Tarjolla oli monta eri Baltikaa, tummia sekä vaaleita, montaa eri saksalaista laageria ja vehnäolutta, suomalaista koffia, japanilaista olutta, englantilaista pilsneriä, ja muita joten en nyt muista. Yllättäen kaikki tuotteet eivät edes tainneet olla Carlsberg yhtiöiden oluita (Kai?). Itse emme aivan kaikkea ehtineet maistaa mutta saksalaiset toki ehtivät juoda kaikki omat oluensa. Ajan loputtua lähdimme tehtaalta pois ja ihmiset olivatkin erittäin hilpeällä tuulella. Sanoinkin ääneen että Suddenly everyone is so happy ja siitähän se nauru taas alkoikin. Palasimme tehtailta omia aikojamme kotiin ja illalla jatkoimme vielä dormilla omia olutmaistelujamme vähän lisää. Kaiken kaikkiaan erittäin miellyttävä kokemus ja todella hyvin järjestetty.

Torstaina oli vuorossa yritysvierailu Astoria hotellille jossa meille esiteltiin hotellia ja kerrottiin hieman venäjän turismista. Astoria hotelli on yksi Pietarin kuuluisimpia ja parhaita hotelleja. Kävimme muutamassa huoneessa sisällä ja ne olivat todella tyylikkäitä. Varsinkin suuremmat sviitit joista sai pulittaa sesonki aikana parhaimmillaan 12 000 euroa yöltä, olivat erittäin vaikuttavia. Hotelli oli tehnyt jokaiselle kuuluisalle tai tärkeälle vieraalleen omaan pienen plakaatin jotka olivat kiinnitetty seinään. Vierailijakaarti oli aika hulppea, oli vaikea edes keksiä kuuluisia henkilöitä jotka siellä ei olisi yöpynyt. Nimiä löytyi aina molemmista Busheista, pavarottiin, stingiin, prinssi Charlesiin ja Martti Ahtisaareen asti. Kierroksen loputtua meidät vietiin kokoushuoneeseen jossa oli tarjolla pientä purtavaa ja kahvia. Siellä saimme jutella sekä keskenämme että henkilökunnan kanssa. Kauheasti vierailusta ei saanut irti, mutta saimmepahan ainakin nähdä tyylikkään hotellin ja kuulla monta hauskaa tarinaa mitä henkilökunnalle oli tapahtunut. Kuvia hotellista ei kauheasti ehtinyt ottaa :(